مدل تعالی سازمانی EFQM 2020 در ۲۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ توسط بنیاد کیفیت اروپا منتشرشده است ساختار مدل تعالی سازمانی ویرایش جدید از ۳ قسمت جهت گیری،اجرا و نتایج و ۷ معیار تشکیلشده است که جزییات ساختار و امتیازدهی در هر یک از معیارها در ادامه توسط پیام خرازیان ترجمهشده است .
در انتهای متن خبر و مدل تعالی EFQM 2020 در بنیاد EFQM (سایت www.efqm.org) را مشاهده نمایید فایلPDF رایگان مدل تعالی EFQM 2020 را در متن این مقاله دانلود کنید
اولین جلسه تیم مرکزی در ۲۰ و ۲۱ سپتامبر، در دفتر EFQM در بروکسل برگزار شد و در آن تیم بازخوردهای ارائهشده را به بهترین نحو خلاصه کرد. سه جلسه دیگر تیم اصلی تا مارس ۲۰۱۹ برنامهریزی و اجراء شده است.
آخرینمهلت برای تکمیل محتوا برای مدل جدید EFQM 2020 ( نسخه بتا مدل تعالی) ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ به زبان انگلیسی بود در مجمع سالانه EFQM در شهر هِلسینکی کشور فنلاند در ۲۳و۲۴ اکتبرسال ۲۰۱۹ ،شامل تمامی زبانهای اصلی، که با کمک شرکای EFQM تولید و منتشر شده است
آنچه در این مقاله می خوانید؛
جهتگیری
معیار۱ : مقصود،چشمانداز و استراتژی
یک سازمان برجسته مقاصد الهامبخش ،چشماندازی که آرزویش است و استراتژیک را ارائه مینماید.
- ۱-۱-تعیین مقاصد و چشمانداز
- ۲-۱- شناسایی و درک نیازهای ذینفعان
- ۳-۱-درک اکوسیستم،قابلیتها و چالشهای اساسی
- ۴-۱-توسعه استراتژی
- ۵-۱-طراحی و استقرار چارچوب حاکمیتی و عملکرد سیستم مدیریت
معیار۲:فرهنگسازمانی و رهبری
فرهنگسازمانی مجموعهای خاص از ارزشها و قاعدههایی است که توسط کارکنان سازمان به اشتراک گذاشته میشود که به مرور زمان، بر نحوه رفتار آنها با یکدیگر و با سهامداران کلیدی خارج از سازمان تأثیر میگذارد.
رهبری سازمان جهتگیریهایی از بالا به فرد یا تیم ارائه مینماید
- ۱-۲- هدایت فرهنگ و ارزشها در سازمان
- ۲-۲-ایجاد شرایط برای تحقق نمودن تغییر
- ۳-۲-توانمند سازی خلاقیت و نوآوری
- ۴-۲-متحد شدن و مشارکت در مقاصد ، چشمانداز و استراتژیها
اجرا
معیار ۳: مشارکت ذینفعان
برای یک سازمان ،دستیابی به نتایج برجستهای که انتظارات ذینفعان را برآورده نماید ضروری است اما کافی نیست
- تعیین مقاصد الهامبخش
- ایجاد چشمانداز آروز بخش
- توسعه استراتژیهای متمرکز بر خلق ارزش پایدار
- ساخت فرهنگ برنده
تنظیم جهتگیریهای اشارهشده بالا ، سازمان را برای طی نمودن مسیر سرآمدی آماده مینماید اما پس از آن نیاز است استراتژیهای بهطور مؤثر و کارا اجرا شود و اطمینان حاصل شود که :
- اطلاع از اینکه ذینفعان در کجای اکوسیستم هستند و مشارکت آنها برای موفقیتها ، کلیدی است .
- ایجاد ارزش پایدار
زیر معیار ۳ : مشارکت ذینفعان
- ۱-۳- مشتری : ایجاد روابط پایدار
- ۲-۳- کارکنان:جذب،مشارکت،توسعه و حفظ
- ۳-۳-کسبوکار و حکمرانی ذینفعان -امن و حمایت از پشتیبانی مداوم
- ۴-۳-جامعه : توسعه همکاریها ،تندرستی و موفقیت
- ۵-۴- شرکا و تأمینکنندگان: ایجاد ارتباطات و اطمینان از پشتیبانی برای ایجاد ارزش پایدار
معیار۴:خلق ارزش پایدار
سازمان برجسته میداند که ایجاد ارزش پایدار برای موفقیت پایدار و توانایی مالی بسیار مهم است.
سطوح عملکرد موردنیاز را برای موفقیت امروز هدایت میکند و در زمان یکسان پیشرفت و تحول را برای موفقیت در آینده به همراه دارد.
- ۱-۴- طراحی ارزش و چگونگی ایجاد آن
- ۲-۴-ارتباط و پیشنهاد فروش ارزش
- ۳-۴- تحویل ارزش
- ۴-۴- تعریف و استقرار تجارب کلی
معیار۵: محرک عملکرد و تحول
حال و آینده یک سازمان باید بتواند دو نیاز مهم محرک عملکرد و تحول را همزمان برآورده نماید تا موفق بماند.
- ۱-۵-هدایت عملکرد و اداره نمودن ریسک
- ۲-۵-تغییر برای آینده سازمان
- ۳-۵-هدایت نوآوری و بهکارگیری فناوری
- ۴-۵-قدرت نفوذ داده ،اطلاعات و دانش
- ۵-۵-اداره نمودن سرمایه و منابع
نتایج
معیار ۶:برداشتهای ذینفعان
این معیار ، برداشتهایی از نتایج مبتنی بر بازخورد از ذینفعان کلیدی درباره تجارب شخصی در برخورد با سازمان است.
مثالهایی از نتایج برداشتهای ذینفعان البته به این موضوعات محدود نیست .
- نتایج برداشتهای مشتریان
- نتایج برداشتهای کارکنان
- نتایج برداشتهای کسبوکار و حاکمیت سازمانی
- نتایج برداشتهای ذینفعان
- نتایج برداشتهای جامعه
- نتایج برداشتهای شرکا و تأمینکنندگان
معیار۷:نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی
این معیار ،نتایج مرتبط با عملکرد سازمان از نظر توانایی تحقق مقاصد،ارائه استراتژی و ایجاد ارزش پایدار و تناسب آن با آینده است.
مثالهایی از شاخصهای استراتژیک و بهبود عملکرد البته محدود به اینها نیست :
- دستیابی به تحقق مقاصد و ایجاد ارزش پایدار
- عملکرد مالی
- تحقق انتظارات ذینفعان
- دستیابی به اهداف استراتژیک
- دستیابی به عملکرد
- دستیابی به تحول
- اقدام پیشگویانه برای آینده
امتیازات در معیارهای مدل تعالی سازمانی EFQM 2020
معیار۱ : مقصود،چشمانداز و استراتژی – ۱۰۰ امتیاز
معیار۲:فرهنگسازمانی و رهبری – ۱۰۰ امتیاز
معیار ۳: مشارکت ذینفعان – ۱۰۰ امتیاز
معیار۴:خلق ارزش پایدار -۲۰۰ امتیاز
معیار۵: محرک عملکرد و تحول – ۱۰۰ امتیاز
معیار ۶:برداشتهای ذینفعان -۲۰۰ امتیاز
معیار۷:نتایج استراتژیک و عملکرد عملیاتی – ۲۰۰ امتیاز
منطق رادار برای حوزههای جهتگیری ، اجرا معیار ۱ تا ۵ بر اساس منطق رادار و حوزه نتایج در معیار ۶ و ۷ بر اساس منطق رادار مورد ارزیابی قرار میگیرد.