در حال حاضر، همه بازاریابان دیجیتال و صاحبان وبسایتها متوجه شدهاند که آمازون در حال تعطیل کردن الکسا، پرکاربردترین ابزار تحلیل سئو است. این غول فناوری اعلام کرده که ابزار سئوی 25 ساله خود را در می 2022 بازنشسته میکند، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا دنیای کسبوکار مشابه 25 سال قبل نیست. اکنون ما ابزارهای سئوی بسیاری شبیه الکسا و حتی جایگزینهای بهتری در اختیار داریم.
همه ما از اهمیت ابزار سئو در عصر رشد سریع بازاریابی دیجیتال آگاهیم. این ابزار با روشهای مختلف به شما کمک میکند تا یک استراتژی بازاریابی آنلاین برای خود برنامهریزی کرده و آن را بهدقت اجرا کنید. یک ابزار سئو میتواند هر کاری از تحلیل ترافیک سایت گرفته تا جستجوی کلیدواژهها را انجام دهد. بنابراین، بازاریابان دیجیتال حرفهای باید بدون اتلاف وقت جایگزینی عالی برای الکسا پیدا کنند و در این مقاله میخواهیم با ارائه فهرستی از بهترین جایگزینهای الکسا در دریافت اطلاعات ترافیکی به آنها کمک کنیم.
آنچه در این مقاله می خوانید؛
فهرست جایگزینهای الکسا برای بررسی ترافیک سایت در 2022
1. Ahrefs
Ahrefs یک راهکار کامل برای بازاریابی دیجیتال در وبسایت است و ابزارهای سئوی آن تقریبا همه ویژگیهای لازم برای ردیابی و تحلیل ترافیک سایت را در اختیارتان میگذارند. این ابزارها امکان تحلیل لینک پشتیبان، برنامهریزی محتوا، ارزیابی سئو و ردیابی رتبه را برایتان فراهم میکنند. بهعلاوه، اقدامات کاربر در دستههایی مثل کل بازدیدها، صفحات دیدهشده در هر بازدید، نرخ پرش و غیره تفکیک شده است که استفاده از این ابزار را بسیار ساده میکند. Ahrefs دو نسخه پولی و رایگان دارد که میتوانید با توجه به نیازتان یکی را انتخاب کنید. بااینحال، نسخه رایگان بسیار محدود است و شاید کارایی چندانی نداشته باشد.
2. Similarweb
میتوان Similarweb را هم یک جایگزین عالی برای الکسا در نظر گرفت. ابزار سئوی این سایت طوری طراحی شده تا سازمانها بتوانند با هدفگیری مشتریان احتمالی، سودشان را به حداکثر برسانند. در ابتدا میتوانید با کمک چککننده سایت Similarweb، دیدی کلی نسبت به ترافیک سایتتان بهدست آورید. پسازآن، میتوانید با استفاده دقیقتر از این ابزار، تحلیل رقابتی انجام دهید، فرصتهای موجود برای کلیدواژههای خاص را پیدا کنید و شناختی از مخاطبان و آمار ترافیک سایتتان بهدست آورید. Similarweb هم مثل الکسا نسخههای پولی و رایگان دارد و برای استفاده از این ابزار باید جزئیاتی مانند نام، ایمیل، صنعت مربوطه و شغلتان را وارد کنید.
3. Semrush
Semrush جایگزینی مورد اعتماد برای بعضی شرکتهای برتر مانند تسلا، سامسونگ، دکاتلون، آیبیام و فوربز است. شعار اصلی این شرکت «افزایش شهرت آنلاین شما» است و صادقانه بگویم که این شعار تا حدی موجه است، زیرا تقریبا 50 ابزار سئو و بازاریابی محتوا برای تحلیل ترافیک و برنامهریزی استراتژی بازاریابی در اختیارتان قرار میدهد. استفاده از این پلتفرم ساده است، زیرا برای شروع فقط کافی است وارد وبسایت شوید. Semrush ابزارهای رایگان فراوانی دارد. بهعلاوه، میتوانید قبل از پرداخت پول برای استفاده از این ابزار فوقالعاده سئو، آن را 14 روز رایگان امتحان کنید.
4. Serpstat
Serpstat راه درازی را پیموده و از یک ابزار ساده جستجوی کلیدواژهها به مجموعه کاملی از راهکارهای سئو تبدیل شده است. این سایت در حال حاضر ابزارهای بازارمحور فراوانی دارد که آن را به جایگزین خوبی برای الکسا تبدیل کرده و میتوانید از آن برای تحلیل لینک پشتیبان، پیگیری رتبه، بررسی سایت و غیره استفاده کنید. اگر اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را در اختیار این سایت قرار دهید، میتوانید از بعضی ابزارهای رایگان آن استفاده کنید، اما ما نسخه پولی را توصیه میکنیم، زیرا ابزارهای رایگان کاربرد چندانی ندارند.
5. Ubersuggest
Ubersuggest سایت نسبتا جدیدی در حوزه سئو است که توسط نیل پاتل راهاندازی شده است. هدف اصلی این سایت کمک به کاربران برای یافتن بهترین کلیدواژهها و برنامهریزی استراتژی بازاریابی محتوا بر اساس آن است. همچنین، میتوانید با استفاده رایگان از Ubersuggest، تعداد جستجوی سایتتان را به سه بار محدود کنید. ابزار سئو این سایت ظاهر مرتبی دارد و همه قابلیتهای آن در صفحه خانه دستهبندی شده است. مثلا، اگر میخواهید ترافیک وبسایتتان را بررسی کنید، فقط کافی است نام آن را در قسمت جستجو تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. بلافاصله خلاصهای از ترافیک سایت و چند کلیدواژه طبیعی برایتان نمایش داده میشود.
6. Quantcast
اگر دنبال یک راهکار همهکاره سئو هستید، Quantcast بهترین گزینه برای شما است. با استفاده از Quantcast میتوانید کلیدواژهها را جستجو کنید، رتبهتان را پیگیری کنید، ترافیک وبسایت را بررسی کنید و کارهای متنوع دیگری انجام دهید. یکی از ویژگیهای منحصربهفرد Quantcast ارائه نمای کلی سایت است که کل ترافیک طبیعی و پولی سایت در ماه را نشان میدهد. این سایت جدولها و نمودارهای میلهای مختلفی دارد که باعث میشود روندهای ترافیکی و اجزای مختلف دیگر را ببینید. همچنین این ابزارها مجموعهای از کلیدواژههای برتر سایتهای مختلف را در اختیارتان قرار میدهند تا سایتتان را با روش طبیعی رتبهبندی کنید. Quantcast هم دو نسخه پولی و رایگان دارد.
7. Website Informer
این سایت ابزاری ساده برای بازاریابی دیجیتال سئومحور در وبسایتتان است. Website Informer اطلاعات لحظهای از افرادی ارائه میدهد که از سایتتان بازدید میکنند. همچنین، میتوانید اطلاعاتی درباره وبسایتهایی که بازدید کردهاند و موقعیت مکانی آنها بهدست آورید. داشبورد این سایت بسیار کاربردی است و میتوانید تمام اطلاعات را از آنجا دریافت کنید. مثلا، اگر سایت شما کمتر از 2000 بازدید ماهانه داشته باشد، استفاده از این ابزار رایگان است، اما با بازدید بیش از 2000 مورد، باید حق اشتراک ماهانه بپردازید.
8. WatchThemLive
این یکی دیگر از ابزارهای سئو است که میتواند ترافیک لحظهای سایتتان را ردیابی کند. همچنین این ابزار قابلیتهای مختلف دیگری مانند شمارش تعداد بازدیدکنندگان، تعداد بازدیدها از صفحه، تعداد ارجاعها و غیره هم دارد. بهعلاوه، ویژگی منحصربهفردی دارد که سفر کاربر در سایتتان را با جزئیات نشان میدهد. همچنین میتوانید نقشه حرارتی سایتتان را پیدا کنید که نشان میدهد کدام بخشهای سایتتان بیشترین کلیک را دریافت میکنند. این سایت هم مانند الکسا خدمات رایگان و پولی دارد. بااینحال، نسخه رایگان فقط 5000 بازدید از صفحه را نشان میدهد، درحالیکه نسخه پولی بازدیدهای نامحدود را نشان میدهد.